Blog

Wie vrijdag voor het congres al in Brussel vertoeft, of wie gewoon zin heeft, is van harte welkom op het 'pre-congresetentje', georganiseerd door Groen Brussel.

Zij reserveren in een gezellige, budgetvriendelijk restaurant. Er zal zeker een vegetarisch aanbod zijn.

Afspraak om 17u45 aan de uitgang van het station Brussel-Zuid (Sint-Gillis). Nadien gaan we richting The Egg voor congres.


Kom je? Laat het dan weten door hieronder te reageren of te mailen naar Soetkin Hoessen.

Brussel heeft uiteraard tal van overnachtingsmogelijkheden. De gemakkelijkste manier om een overzicht te krijgen is via de websites ww.airbnb.combooking.com of trivago.be. Daarnaast kunnen we de jeugdherberg van Brussel aanbevelen.

Heb je als Brusselaar zelf een bed ter beschikking? Bied het dan even via de commentaren van deze pagina aan.

Heb je met een groep in een bepaald hotel gereserveerd, deel dan ook even hieronder je ervaring. Op die manier kunnen andere congresgangers aansluiten. 




Het congres nadert met rasse schreden. Schrijf je hier in.

Op vrijdagavond stemmen we het congresreglement en discussiëren en stemmen we over de volgende delen van de tekst:

  • Algemene amendementen
  • Hoofdstuk 0. Met alle schakels samen ketting vormen (koepeltekst)
  • Hoofdstuk 3. Burgers beheren samen gemeenschapsgoederen en -diensten

Op zaterdag discussiëren en stemmen we over alle andere hoofdstukken. 


Vrijdag 17 november
19u15Onthaal
20u - 22u

Welkom

Stemming Congresreglement

Bespreking Pakket 1

  • Algemene amendementen
  • Koepeltekst 0. Met alle schakels samen ketting vormen
  • Hoofdstuk 3. Burgers beheren samen gemeenschapsgoederen en -diensten
Zaterdag 18 november
9u15Onthaal
10u-11u30

Bespreking Pakket 2

  • Hoofdstuk 1. Burgers bepalen wanneer en hoeveel ze werken

  • Hoofdstuk 12. Ambtenaren, partners van de burger

11u30-11u45Pauze
11u45-13u10

Bespreking Pakket 3

  • Hoofdstuk 4. Burgers beheren mee overheidsinstellingen en bedrijven
  • Hoofdstuk 5. Burgers actief in de platformeconomie vinden een partner in de overheid
  • Hoofdstuk 6. Ondernemen met een correcte return naar overheid en samenleving
  • Hoofdstuk 7. Het juiste overheidsoptreden in elk domein van de economie
13u10-14uLunchpauze
14u-16u10

Bespreking Pakket 4

  • Hoofdstuk 8. Het juiste overheidsoptreden in welzijn en (gezondheids)zorg
  • Hoofdstuk 9. Het juiste overheidsoptreden voor onze mobiliteit
16u10-16u25Pauze
16u25-18u

Bespreking Pakket 5

  • Hoofdstuk 2. Alle burgers zijn digitaal mee
  • Hoofdstuk 10. Het best mogelijke databeheer, dat de burger mogelijkheden geeft en zijn data beschermt
  • Hoofdstuk 11. De moderne overheid gebruikt de juiste gedragsprikkels

Aansluitend speech

18uReceptie

Mobipunten zijn knooppunten voor verschillende vervoerswijzen op buurtniveau. Een mobipunt bestaat uit verschillende parkeerplaatsen voor autodelen, fietsparking en een nabije halte van openbaar vervoer. Mobiliteitsorganisaties Taxistop en Autodelen.net leerden het concept kennen in Bremen en het Noorse Bergen en willen dit nu ook in Vlaanderen.

Meer info: http://www.taxistop.be/nieuw-mobiliteitsconcept-mobipunten/

Misschien las je het vandaag ook al op verschillende nieuwssites. We zitten vandaag de dag niet enkel in de (structurele) file voor 9u en na 16u, maar steeds vaker overdag tussen 10u en 15u.

De ochtend- en avondspits waaiert uit, omdat nieuwe principes als telewerken, flexibele werkuren en gecombineerde en vrijetijdsverplaatsingen overdag toenemen.

En dat laat zich voelen op de (auto)weg. Bovendien verplaatsen files zich steeds vaker naar lokale en gewestwegen, plekken waar vroeger minder problemen waren.

Maar die file... is dat het werkelijke op te lossen probleem? Wat is daar de fundamentele oorzaak van? Hoe krijg je mensen met een rationele, positieve aanpak uit de auto? Volstaat het om goede fietspaden aan te leggen en een efficiënt openbaar-vervoersnetwerk uit te tekenen? Wat met het aanbod/gebrek aan alternatieven? Zetten we vooral in op infrastructuur en technologie of hebben we een integrale nieuwe visie nodig op duurzame mobiliteit, waarbij de overheid de modal shift sterker stuurt? En die elektrische auto, staat die ook niet gewoon aan te schuiven als ze niet wordt gedeeld?

Groen heeft voorstellen over de toekomst van onze mobiliteit klaar in de ontwerp congrestekst. Lees ze hier.

Geef je feedback, schrijf een amendement en maak dit voorstel nog sterker!

Een Belg op vijf loopt verloren in de digitale samenleving. Dat blijkt uit een onderzoek van de Gezinsbond en gepensioneerdenbeweging OKRA.

Groen heeft voorstellen tegen de digitale kloof klaar in de ontwerp congrestekst. Lees ze hier. Geef je feedback, schrijf een amendement en maak dit voorstel nog sterker!


Hier vind je de pdf (met regelnummers), en hier de online versie waarop je commentaren kan posten en waar je verder in discussie gaan.


Vanaf 1 september voeren we de discussie verder op de ontwerp congresteksten zelf. De eerdere debatten en impulsnota's van de experts kunnen nog steeds geraadpleegd worden. Dat kan via deze link.


Met al jullie input, impulsnota's en opmerkingen ging Groen de afgelopen weken aan de slag. Dat resulteerde in de ontwerp congresteksten.

Nu is het terug aan jullie. Dompel je onder in de grote congresdiscussies. Of leer hoe je een amendement schrijft. Kom daarvoor naar een regiovergadering in jouw buurt (leden van Groen).



Hier vind je de lijst met data (wordt nog bijgewerkt).





Commons, overheid en zorgorganisaties vormen idealiter één stroom, met erkenning van elkaars meerwaarde. Met eenzelfde script, zodat protagonisten geen antagonisten worden. 


Lees hier de bijdrage van Tom Braes (Zorgnet-Icuro)

Maandagochtend, 31 juli 2017. Greenpeace wil alle dieselwagens uit de Belgische steden bannen. De milieuorganisatie vindt dat de bestaande en geplande lage-emissiezones niet ver genoeg gaan. "We roepen op om ambitieuzer te zijn in het belang van de burgers", zegt Joeri Thijs van Greenpeace aan VRT Nieuws. "Het gaat om een gezondheidscrisis."

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.3036329

Benieuwd naar de drie zaken waar Greenpeace bij monde van Joeri Thijs eerder al voor pleitte?

Bekijk hier de korte impulsvideo!


Het debat over welke zorg door wie georganiseerd wordt verdient beter dan het blinde ideologisch debat waarbij sommigen beweren dat de overheid boven haar stand leeft, het niet kan en de zorgorganisatie beter allemaal over laat aan de markt en anderen zweren bij het verhaal dat de commerciële initiatieven minder kwalitatief zijn en alleen uit zijn op winst. Als we ons laten opsluiten in deze stellingenoorlog geven we geen antwoord op wat de mensen echt beroert. 

In deze impulsnota legt Mieke Vogels uit waarom. Deel je reactie!

De stad Gent vroeg de gerenommeerde transitiedenker Michel Bauwens om ’s werelds eerste stedelijke “commons” transitieplan uit te tekenen. Dat plan wil een stevige impuls geven aan de nu al welig tierende burgerinitiatieven van Gent. Is een andere stad mogelijk waar bestuur en burger elkaars partner zijn? Een boeiend artikel van John Vandaele in Mo.


Sebastiaan ter Burg (CC BY 2.0)

Thierry van Kan: ‘Goedkoper verbruik zal de hogere aankoopprijs van elektrische auto’s compenseren.’ © Frédéric Pauwels / Collectif H

Bij zijn afscheid als belangrijkste autolobbyist van het land voorspelt Febiac-voorzitter Thierry van Kan de doorbraak van de elektrische auto. 'Het tijdperk van de petrol is voorbij.'


Thierry van Kan (68) houdt er na zes jaar als voorzitter van de automobielfederatie Febiac mee op. Tijdens zijn mandaat kreeg de reputatie van de machtige autosector een flinke knauw. De Duitse autobouwer Volkswagen biechtte twee jaar geleden op jarenlang ‘sjoemelsoftware’ te hebben verstopt in miljoenen dieselauto’s, ook in België.

‘Dieselgate was voor mij een echte ontgoocheling’, geeft van Kan bij zijn afscheid toe. ‘En het was zeer slecht voor de sector. De autosector heeft er zeker impact door verloren. Ik vergeef Volkswagen die fout niet. Maar de mensen dachten dat iedereen sjoemelde en dat klopt niet. De uitstoottesten kwamen gewoon niet meer overeen met de realiteit.’

Toch ziet van Kan ook voordelen aan het gesjoemel in Wolfsburg. ‘Dieselgate heeft iedereen wakker geschud: elektriciteit is onvermijdelijk.’ Voor de autolobbyist is het dan ook duidelijk hoe de sector zijn imago kan oppoetsen. ‘We moeten durven te zeggen dat we aan het einde van een tijdperk staan. De twintigste eeuw was die van de petrol en loopt nu ten einde, zelfs als Donald Trump dat probeert tegen te houden.

'De elektrische auto zal ook in België doorbreken. Alle merken zijn elektrische modellen aan het voorbereiden. Dat is ook een noodzaak als we de CO2-doelen willen halen. Ik verwacht dat 20 procent van onze autoverkoop in 2020 elektrisch is.’

Daarmee toont de afscheidnemende Febiac-voorzitter zich opvallend ambitieus. Bij een jaarverkoop van een half miljoen auto’s in 2020 zouden 100.000 auto’s elektrisch moeten zijn. De eerste vijf maanden van dit jaar reden amper 1.253 zuiver elektrische auto’s de Belgische garages uit. Diesel en benzine blijven vandaag goed voor ruim 95 procent van de verkoop.

‘Er is nog altijd geen elektrische auto met dezelfde autonomie en prijs als een klassieke auto’, zegt van Kan. ‘Het grootste probleem is de batterij. Een Tesla weegt 2,5 ton en sleept 700 kg batterijen mee. We zijn op weg naar een batterij van 50 kilo die in een half uur voldoende kan worden opgeladen. De dag dat zo’n batterij er is, zijn we zover. En een goedkoper verbruik zal de hogere aankoopprijs van een elektrische auto compenseren.’

Laadpalen en premies moeten e-auto vooruitduwen

Tegen 2020 moeten 100.000 milieuvriendelijke voertuigen, waarvan 60.000 elektrische, rondrijden op de Vlaamse wegen. Dat is althans het doel van de Vlaamse regering.

Vlaams minister van Energie Bart Tommelein (Open VLD) wil daarom tegen 2020 2.500 extra publieke laadpalen plaatsen in Vlaanderen.

In opdracht van de Vlaamse steden en gemeenten installeert Nederlandse laadpalenbedrijf Allego er dit jaar alvast 650.

Vlaamse kopers van een volledig elektrische wagen of een wagen op waterstof hebben recht op een premie. Die bedraagt in 2017 maximaal 4.000 euro. Het maximumbedrag van de premie zal tot 2019 elk jaar verminderen. Vorig jaar vroegen maar 700 Vlamingen die premie aan.

De overheid voorziet ten slotte in fiscale stimulansen om elektrisch te rijden. Elektrische auto’s en plug-in hybrides zijn vrijgesteld van de verkeersbelasting en van de belasting op inverkeerstelling (BIV).

'Wij applaudisseren voor lage-emissiezones'

Lage-emissiezones, zoals Antwerpen in februari invoerde, en zelfs een totaal dieselverbod, waar sommige steden aan denken, vindt van Kan een goed idee. ‘Als Antwerpen zou zeggen dat het binnen tien jaar een dieselverbod invoert, dan applaudisseren wij, want dan zullen we meer auto’s verkopen. En de bedrijven zullen aan de deur van het stadhuis kloppen om laadpalen te mogen installeren. Zo’n beslissing ligt politiek en sociaal zeer moeilijk.’

Daarom verwacht van Kan ook niet dat dieselauto’s snel uit het straatbeeld verdwijnen. ‘Het aandeel diesel gaat sterk achteruit. Maar een auto gaat 15 jaar mee, dus blijven ze nog lang in het verkeer rondrijden en dat is een enorme rem.’


Bron: http://www.tijd.be/ondernemen/auto/Voorzitter-autolobby-Tijd-van-de-petrol-is-voorbij/9905794

Volgens Dries Goedertier van de vakbond ACOD kunnen we binnenkort misschien beter spreken van platformkapitalisme dan van deeleconomie in het Vlaamse stads- en streekvervoer. Goede loon- en arbeidsvoorwaarden gaan volgens hem hand in hand met een goede dienstverlening. Een terechte bekommernis of een te krampachtige houding van de vakbond? Wat denk jij?